Direktlänk till inlägg 10 juni 2009

Metroinsändare: Respektlöst att dua sina lärare

Av Herger - 10 juni 2009 01:10

Ja nu ska jag börja med en ny grej. Jag ska "svara" på metroinsändare. Jag ser många skitkorkade insändare där men är antingen för lat för att skicka in ett svar, eller så glömmer jag, eller så inser jag att chansen att mitt svar kommer med är så otroligt liten, eller för att jag vill skälla ut idioten på ett sätt som inte skulle få publiceras i en tidning.
Så jag svarar här, kanske får skribenterna se svaren på ett eller annat sätt iallafall, nåväl till sak.


Något trångsynt dumpucko som signerat sin insändare "Henrik Scheutz, Fagersjö" talar om hyfs. Tydligen var det en för honom oerhört dramatisk artikel i DN om att elever duar sina lärare på Tyska skolan, men att i en annan skola säger de "magistern" och han blev uppenbarligen upprörd och förvånas över att det inte är en självklarthet. 
Han tycker det är respektlöst att dua sina lärare.


Jasså det tycker du va, Henrik Scheutz. Varför då om man får fråga? Och det tänker jag göra, vare sig med eller utan din välsignelse.
Du menar altså på fullaste förbannade allvar att lärare förtjänar mer respekt än eleverna och jag är rejält sugen på att få veta vad du baserar de grunderna på.
Är det för att lärarna är vuxna? Har tagit lärarexamen? För att eleverna är barn/ungdomar? Jag ser ingen som helst logik i dessa tänkbara "anledningar" men du kanske har en som jag inte tänkt på. Jag är en som ofta föredrar logik och framför allt rättvisa och därför blir jag också så otroligt förbannad av korkade, gamla, rent ut sagt skitdumma åsikter.
Det finns absolut ingenting som säger att en vuxen är värd mer än ett barn, eller att än vusen har mer rätt, eller förtjänar mer respekt. Varför skulle värdet ligga i antal år man levt?
Ojojdå! Du kanske menar att lärare är så otroligt viktiga som kan så mycket och som lär det vidare och därför förtjänar att bli kallad saker som ni, magisterm, fröken, herr-jag-får-göra-vadfan-jag-vill-för-jag-bestämmer, Idi Amin eller vad han/hon nu skulle vilja kallas, för det är åt det här hållet det var förr, och det är åt det här hållet det kommer gå igen om auktoritära fortsätter att trycka ner oss "vanliga mindre värda".


Jag ska berätta för dig, Henrik Scheutz, att något av det värsta jag visste när jag var grabb var när vuxna insinuerade att de hade mer rätt än vad jag hade utan att komma med någon som helst vettig förklaring eller motivation till sina dumma helt-åthelvete-åsikter. Jag avskyr det än idag då jag ser vuxna göra så hela förbannade tiden.
De beter sig som självutnämnda gudar som tror att de har rätt i allt de säger och gör.
Respekt är ingenting man kan kräva, oavsätt status, ålder, kön och sånt skit, det är något man förtjänar, och du min lille tröge ovän, förtjänar det med stor sannorlikhet inte.
Respekt är inte en rättighet, det är ett privilegium.

 
 
Ingen bild

Robb

10 juni 2009 11:24

Helt rätt!

Jag hade en lärare i högstadiet som tyckte att bara för att han var lärare så skulle vi se upp till honom som om han vore en gud bland män... fulhuvve säger jag bara.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herger - 24 juli 2011 22:19

Jag märkte nyligen att någon kommenterat på mitt senaste inlägg angående de pissfula pälsmössorna, av jävla dumknullad fittskalle som kallar sig själv "Bullen"; bara namnet låter efterblivet. Hur som helst så kommenterade han på mitt förra inlägg som...

Av Herger - 24 februari 2011 00:41

Jag är så jävla trött på fuskare. Jag spelar aldrig med sådana personer i vilket fall som helst men det uppstod en diskussion på jobbet angående fusk ochen kollega tyckte att jag borde hänga ut fuskare som ett av jordens avskum. Vilket de är. Trots a...

Av Herger - 15 februari 2011 22:33

Jag är tillbaka, och jag är så in i helvete förbannad!Såg ett reportage om den där jävla pälsmössan med en stor boll på toppen. Hur någon kan tycka det är snyggt och vilja gå runt på stan och se ut som en jävla glasstrut är för mig obegripligt och de...

Av Herger - 8 februari 2010 22:56

Paprika är fanimig helt jävla djävulskt.Okej, det är ingen maträtt, men det är djävulskt äckligt ändå.  Jag har aldrig gillat grönsaker i allmänhet även om vissa är goda ioch det går inte hand i hand med att jag vill äta mera grönt. Och paprika är vä...

Av Herger - 2 februari 2010 17:54

Det är något som idag är så äckligt värdelöst som drar på resurserna. En nolla av hundra använder telefonkataloger och det är INTE en godtagbar anledning att fortfarande dela ut skiten. Igår gick jag runt på jobbet och slängde en hel fucking jävla dr...

Presentation

Omröstning

Är det rätt att skjuta lodjur och varg?
 Ja
 Nej

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards