Direktlänk till inlägg 17 juni 2009

Lär er använda "o" och å", "e" och "ä" på rätt ställen, för helvete!

Av Herger - 17 juni 2009 19:04

Detta ska man för i helvete veta när man går i tvåan! Likförbannat ser man språkmisshandlare och jag tror fan inte att såpass många är analfabeter.
Men det åste väl vara så att de antingen är dumma i huvet eller helt enkelt inte VET hur orden stavas.

Och vad beror det på? Det finns säkert flera anledningar. Jag får väl låtar de genuina analfabeterna och dyslektikerna passera mina språkreprimander. Men för de som inte har dessa handikapp borde detta vara oerhört lätt. Det går fan till och med att HÖRA vilken bokstav det ska vara, i vissa och enligt mig många fall. Snälla helvete säger jag bara.


Ett ord som i och för sig kan vara rätt svårt att höra skillnaden på är verk/värk och jag erkänner att jag knappt kan höra skillnaden själv, men jag VET ändå vilket som är rätt.
Verk - skapelse
Värk - Smärta
Konstverk - Konstnärlig skapelse
Konstvärk - .... Artificiell smärta? DET FINNS INGET SOM HETER SÅ!!

Jag tror jag fått fram vad jag vill säga. Om inte, så är det att ni som rent ut sagt är obildade, ta och gå om lågstadiet och lär er skriva vårt språk!
Men jag ska vara snäll mot er eftersom jag är en god människa, här får ni en lista över några vanliga ord som ni skriver fel.
Verklighet - Rätt
Värklighet - Fel
Verkstad - Rätt
Värkstad - Fel
Huvudverk - Fel
Huvudvärk - Rätt
Verkligen - Rätt
Värkligen - Fel
Vänlig - Rätt
Venlig - Fel

Vän - Rätt
Ven - Fel (om ni inte syftar på blodkärlstypen som leder blod till hjärtat)

Sova - Rätt
Såva - Fel


Fyfan, jag orkar inte mer, ni får fan lära er vad som är rätt!

 
 
Julia

Julia

17 juni 2009 20:03

kasta inte sten i glashus!!!
"Men det åste väl vara så" kopierat från rad fyra ;-) i din blogg...

Ha en trevlig midsommar!

http://hjulia.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Herger

17 juni 2009 20:17

Haha Hej Julia, kan du förklara för mig hur jag "kastar sten i glashus" =) Jag talade om att skilja på o/å och e/ä, och på den punkten är jag oskydlig och korrekt. Att jag däremot missade en bokstav på grund av slarv och sedan missade den när jag korrekturläste, gör inte att jag kastar sten i glashus.

 
Ingen bild

Edward Girlboobieez

17 juni 2009 20:25

Jag fick en hemsk värk i armen när jag färdigställde mitt konstverk. Det var en konstvärk som jag fick. Alla i hela staden fick ont i huvudet av att titta på mitt konstvärk. Staden blev en värkstad. För att bota huvudvärken gick folk till en verkstad där huvuden repareras. Det var en huvudverkstad.

 
Ingen bild

Robb

17 juni 2009 20:41

Så fyndig man kan vara då.

 
Ingen bild

Edward Girlboobieez

19 juni 2009 23:30

Tobak.

 
Ingen bild

Herger

21 juni 2009 17:19

Hahaha, kul liten ramsa måste jag säga. =)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Herger - 24 juli 2011 22:19

Jag märkte nyligen att någon kommenterat på mitt senaste inlägg angående de pissfula pälsmössorna, av jävla dumknullad fittskalle som kallar sig själv "Bullen"; bara namnet låter efterblivet. Hur som helst så kommenterade han på mitt förra inlägg som...

Av Herger - 24 februari 2011 00:41

Jag är så jävla trött på fuskare. Jag spelar aldrig med sådana personer i vilket fall som helst men det uppstod en diskussion på jobbet angående fusk ochen kollega tyckte att jag borde hänga ut fuskare som ett av jordens avskum. Vilket de är. Trots a...

Av Herger - 15 februari 2011 22:33

Jag är tillbaka, och jag är så in i helvete förbannad!Såg ett reportage om den där jävla pälsmössan med en stor boll på toppen. Hur någon kan tycka det är snyggt och vilja gå runt på stan och se ut som en jävla glasstrut är för mig obegripligt och de...

Av Herger - 8 februari 2010 22:56

Paprika är fanimig helt jävla djävulskt.Okej, det är ingen maträtt, men det är djävulskt äckligt ändå.  Jag har aldrig gillat grönsaker i allmänhet även om vissa är goda ioch det går inte hand i hand med att jag vill äta mera grönt. Och paprika är vä...

Av Herger - 2 februari 2010 17:54

Det är något som idag är så äckligt värdelöst som drar på resurserna. En nolla av hundra använder telefonkataloger och det är INTE en godtagbar anledning att fortfarande dela ut skiten. Igår gick jag runt på jobbet och slängde en hel fucking jävla dr...

Presentation

Omröstning

Är det rätt att skjuta lodjur och varg?
 Ja
 Nej

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards